Jaroslav Sedlák

Regionálny riaditeľ predaja ASO VENDING
"Ak zákazníka nedokážeš pochopiť a následne presvedčiť, že ty si tá najlepšia voľba, žiadny obchod nebude. Nauč sa komunikovať tak, aby ťa ľudia počúvali."

Do mojich 24 rokov som predaj nemal rád

Neznášal som volať ľuďom, neznášal som vyhľadávať nové kontakty, pripravovať ponuky a celkovo - chodiť do práce. V podstate som iba dúfal, aby zákazníci niečo kúpili. 

Myslel som si, že pre zlepšenie svojich výsledkov už viac nemôžem spraviť. Konkurencia, vysoká cena, slabý potenciál... Vždy som si sám pred sebou našiel nejaké zdôvodnenie. Pravda však bola, že ako predajca som stál za hovno. Nebol som schopný niečo predať.

Je to jednoduché. Predajca má predávať.

Keď ako predajca nepredávaš a nemáš výsledky, nemáš ani peniaze

Domov mi chodili doporučené listy, ktoré si akosi samy určovali prioritu a ja som následne vedel, čo treba zaplatiť okamžite, čo počká na neskôr. Prípadne kde je možné dohodnúť si splátkový kalendár.

Nechcem to príliš dramatizovať a vymýšľať hororové scenáre - nikdy som nebol na tom tak zle, že by som nemal kde bývať alebo čo jesť :) Ale ten pocit, keď vieš, že máš požičané peniaze... Alebo ideš nahodený v obleku platiť za tankovanie 3 eurami... Ver, že nič z toho ti na sebavedomí nepridá.

Hlavou mi behalo: Na čo sa tu vlastne hráš? 

Najťažšie v takýchto momentoch je to, že človek začne pochybovať o sebe. O svojich schopnostiach. O tom, či za niečo stojí. Bol som v strese, nemohol som si dovoliť veci, ktoré som chcel a okrem toho som začínal byť presvedčený, že byť predajcom nie je nič pre mňa.

Áno, s odstupom času sa mi o týchto veciach hovorí ľahko. Bolo však obdobie, kedy som o tom takto otvorene nehovoril. A vtedy som sa rozhodol, že takéto pocity nechcem už nikdy zažívať a že takto to ďalej nejde.

Dá sa povedať, že zásadná vec, ktorá mi zachránila život je, že som začal na sebe tvrdo pracovať a investovať nemalé peniaze do rozvoja svojich zručností.

S odstupom času tiež viem, že aj vďaka tým negatívnym skúsenostiam, ktoré som zažil, som sa posunul na vyšší level. 

A to sa stále považujem len za mierne nadpriemerného obchodníka :) Každý deň vidím priestor na rozvoj. Každý deň vidím, čo by som mohol spraviť lepšie a na čo by som sa mohol ešte zamerať. A aj o tom je táto stránka. Usporiadať si svoje myšlienky a pomôcť ľuďom, ktorí to potrebujú.

Predaj je totiž všetko okolo nás a každý z nás je v prvom rade obchodník. Predávame produkt, službu, myšlienku, predávame emóciu... Predávame vždy, keď chceme druhú osobu presvedčiť, aby urobila nejakú akciu. 

Obrovské množstvo činností a situácií, ktoré denne zažívame, si vyžadujú niekoho na jednej a niekoho na druhej strane. A to, akí dobrí predajcovia sme, priamo ovplyvní kvalitu nášho života. A to nie len jeho pracovnú, ale aj súkromnú časť.

Ak to myslíš skutočne vážne – trénuj viac ako ostatní, investuj do seba, rozvíjaj svoje schopnosti a doveď to všetko k dokonalosti.

Čo znamená úspech pre teba?

Peniaze? Byť výborným manažérom? Manželom? Byť najlepšou mamou? Ak chceš skutočne dosiahnuť úspech, nestačí si ho len vizualizovať, čakať a dúfať. Musí nasledovať akcia. To, či svoje ciele splníš, závisí len od teba a od aktivít, ktoré budeš pravidelne robiť. 

Každý deň má 24 hodín. Buď vďačný za každých 24 hodín, ktoré dostaneš a využi ich naplno. Rob také aktivity, vďaka ktorým sa naozaj staneš najlepším predajcom, najschopnejším manažérom, najúžastnejším manželom, lepším človekom...

Rozhodni sa, do čoho chceš investovať čas, ktorý si dostal.
Verím, že ti táto stránka pomôže k dosiahnutiu výsledkov, po ktorých túžiš.